Tuo ruoantuotannon nurinmeno on nyt vähän hassu kulma. Toki jos datakeskusten lähelle pykätään jatkossa enemmänkin kasvihuoneita, niin perinteiset sähkölämmittäjät joutuvat varmasti laittamaan lappua luukulle, mutta ei kai siihen koko markkina kaadu jos tuotantoa saadaan jatkossa tehtyä merkittävästi pienemmillä kustannuksilla. Yksittäisille yrittäjille tietysti paska homma, mutta toisille tuo datakeskuksen hukkalämpö saattaa tarjota yllättäviäkin bisnesmahdollisuuksia.
Ja toisekseen voisi pistää vähän ehdolle sitäkin että onko kotimainen kurkku joulukuussa välttämättä se paras energiankuluttaja tai ruoantuotannon selkäranka. Itsekin mieluusti ostan kyllä kotimaisia vihanneksia monestakin syystä, mutta ei ole käynyt mielessä syyttää datakeskuksia siitä ettei täällä pohjolassa viljely välttämättä ole taloudellisesti kannattavaa touhua.
Globaalimmalla tasolla tuo koko AI-kupla voisi kyllä hiljalleen puhjeta. Ihan kaikkien, Microsoftit ja Googlet mukaanluettuna, bisnesmalli on melkoisen vinoutunut tekoälyn myötä. Nvidia lainaa firmoille rahaa, jotta ne voivat ostaa nvidialta piirejä, joita ei ole vielä edes valmistettu. Samsungin linjatyöntekijät saivat satojen tuhansien palkankorotuksen kun siellä dyykataan roskiksia myöten kaikki vähänkään toimiva muistikapasiteetti hyvään hintaan markkinoille ja samaan aikaan muualla kymmeniä tuhansia työntekijöitä pistetään pihalle ja pistetään kaikki munat AI-koriin toivoen että se joskus ehkä tuottaa jotain. Hulluksi on maailma mennyt, monellakin tapaa.
Tuo ruoantuotannon nurinmeno on nyt vähän hassu kulma. Toki jos datakeskusten lähelle pykätään jatkossa enemmänkin kasvihuoneita, niin perinteiset sähkölämmittäjät joutuvat varmasti laittamaan lappua luukulle, mutta ei kai siihen koko markkina kaadu jos tuotantoa saadaan jatkossa tehtyä merkittävästi pienemmillä kustannuksilla. Yksittäisille yrittäjille tietysti paska homma, mutta toisille tuo datakeskuksen hukkalämpö saattaa tarjota yllättäviäkin bisnesmahdollisuuksia.
Ja toisekseen voisi pistää vähän ehdolle sitäkin että onko kotimainen kurkku joulukuussa välttämättä se paras energiankuluttaja tai ruoantuotannon selkäranka. Itsekin mieluusti ostan kyllä kotimaisia vihanneksia monestakin syystä, mutta ei ole käynyt mielessä syyttää datakeskuksia siitä ettei täällä pohjolassa viljely välttämättä ole taloudellisesti kannattavaa touhua.
Globaalimmalla tasolla tuo koko AI-kupla voisi kyllä hiljalleen puhjeta. Ihan kaikkien, Microsoftit ja Googlet mukaanluettuna, bisnesmalli on melkoisen vinoutunut tekoälyn myötä. Nvidia lainaa firmoille rahaa, jotta ne voivat ostaa nvidialta piirejä, joita ei ole vielä edes valmistettu. Samsungin linjatyöntekijät saivat satojen tuhansien palkankorotuksen kun siellä dyykataan roskiksia myöten kaikki vähänkään toimiva muistikapasiteetti hyvään hintaan markkinoille ja samaan aikaan muualla kymmeniä tuhansia työntekijöitä pistetään pihalle ja pistetään kaikki munat AI-koriin toivoen että se joskus ehkä tuottaa jotain. Hulluksi on maailma mennyt, monellakin tapaa.